Author Topic: ПОДЦЕНЕНАТА ОПАСНОСТ ОТ БЪРЗО ДВИЖЕЩИТЕ СЕ ОБРАЗИ...  (Read 1813 times)

0 Members и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Offline Deepinside

  • Administrator
  • Приор
  • *****
  • Posts: 1193
  • Алхимик
    • http://www.novosemeistvo.bg - Сайт за семейството в епохата на Водолея
Quote


Когато се говори за вредата от многото гледане на телевизия и занимания с компютри, обикновено не се уточнява за какъв вид зрително, умствено и психоемоционално натоварване става дума. И щом за повечето от нас тези дейности са всекидневие и считаме, че няма как да се откажем от тях, какво ни остава, освен да махнем с ръце пред неизбежното зло на цивилизацията?!
В действителност, има какво да се направи. Досега са давани препоръки за общо ограничаване на съответните мероприятия, особено при малки деца, бременни жени и при определени заболявания. Но еднакво ли действат различните ТВ предавания и компютърни занимания? И какво да правим, ако не попадаме в тези рискови категории?
Оказва се, че картините с бързо движещи се образи уморяват много повече и очите, и нервната система, а чрез огромното количество светлинни импулси се подтиска и дейността на епифизната (пинеална) жлеза. Това води до общо нарушение в дейността на ендокринната система, тъй като епифизата влияе върху хипофизата, а тя - върху всички останали жлези. Не случайно новият фармацептичен хит - мелатонинът (основният хормон от епифизата) се прилага именно при неврози с безсъние, старческо изтощение на ендокринния апарат, хронични инфекции и тумори. Освен това някои учени предполагат (както се твърди и в йога), че епифизата е център на интуитивното възприятие, което е от значение не само по духовния път, но и за много от професиите - особено за хората на изкуството, лекарите, заетите с бизнес прогнози и т.н. Въпреки че минус ефектите не се забелязват бързо (особено при децата, тъй като тяхната епифизна жлеза е по-активна от тази при възрастните), те настъпват все някога...

Вероятно с тези фактори е свързано рязкото диференциране във вредните последици от различните видове занимания с телевизора и компютъра. Дори от елементарната си практика наблюдателният читател може да е забелязал, че екшъните по телевизията, често премигващите реклами, бързите компютърни игри и усиленото сърфиране в интернет уморяват много повече, да речем от гледането на спокойни предавания за природни забележителности, за новини и интервюта (при които преобладава говорът пред сменящите се кадри); както и от обичайните дейности с компютъра, като писане на текстове и спокойна работа с база данни. Следователно:

- Рисковите контингенти като страдащи от някои нервнопсихични, очни, хормонални и др. заболявания, бременните жени, малките деца; а също и хората, които попадат вън от тези категории, но много държат да успеят във важни духовни и творчески занимания, съхранявайки максимум здраве и добро форма, ще е най-добре да сведат до минимум (до 3-4 часа седмично) именно заниманията с бързо движещи се образи. Останалите е добре се ограничат до около 1 час на ден, като се има предвид, че обикновено професиите, изискващи работа на екран, не включват работа с постоянно рязко сменящи се картини.
- Това време може да се увеличи до 4-5 часа седмично при рисковите контингенти и 2 часа дневно при другите, ако се правят чести прекъсвания на експозицията (например, да се затварят очите за по минута-две или да се отклонява погледът,по време на някои доскучаващи филмови кадри или докато се зарежда нова страница на екрана; да се излиза за малко на терасата, докато се чака сваляне или архивиране на някой обемист файл и т.н.
- За щастие, обикновената текстова работа на компютър (с качествен и добре модулиран монитор) не е измежду силно рисковите за здрави хора дейности. Човек би могъл също се гледа научнопопулярни предавания, при които картините с бързодвижещи се образи са по-малко, да усвоява основите на Word, Excel, Access и др., като спазва и по-долу посочените мероприятия за допълнително намаляване на последствията. И все пак, също и не толкова рисковите занимания с телевизия и компютър следва да се ограничат при споменатите рискови категории (до 2-3 часа дневно), а при останалите да се сведат до някаква все пак разумна цифра, напр. 4-5 часа средно на ден. Новините при голямо иначе зриелно натоварване е по-доре само да се слуат по радиото или без да се гледа в телевизора. Работата следва да е равномерна през работните дни (не един ден нищо, а другия за компенсация - двойно) и поне единия от уикендните дни да бъде изцяло почивен от умствено и зрително напрежение.
- Тъй като ефектът на общото облъчване от електроннолъчевите тръби се сумира с този от зрителните въздействия, даже дълго пишещите, без да гледат в екрана, би следвало да вземат и допълнителни мерки, ако искат да го правят с минимални последствия за себе си. Важна хитрост е да се сложи клавиатурата отстрани, така че мониторът да не ни облъчва пряко, като последният може и да се отдалечи. (Разбира се, ако притежаваме течнокристален дисплей - стационарен или на лаптоп - няма нужда правим това).
- Допълнителни, лесно приложими мерки за намаляване на отражението на тези видове работи и развлечения върху здравето и работоспособността ни са: леките упражнения за раздвижване, дишане и самомасажите и честото плискане на очите със студена вода, тези неща могат да се изпълняват през паузите между последователните блокове, запълнени с умствено-зрителна дейност. Полезно е и витаминозното хранене, както и някои билкови и хранителни добавки, особено от черна боровинка, арония, гроздово семе, гинко, очанка и др.
- Общо хармоничният живот е много важен за цялостното ни добро самочувствие и може да голяма степен да компенсира даже и някои отделни дни, при които наистина ни се налага да прехвърлим споменатите препоръчителни ограничения. Стремежът ни следва да бъде винаги да остава време за достачно дейности в полза на здравната профилактика, като физкултура и излети сред природата, релаксация, правилно хранене и пълноценен сън.

В заключение, добре е да се помисли за разделяне на рисковете при различните видове зрително-умствени дейности от гореизтъкнатите съображения. Поне докато дисплеите с течни кристали не станат преобладаващи, необходимо е да се съблюдават горните препоръки. В повечето случаи ограниченията не са до степен, че да пречат на обичайните необходимости на бизнеса и обучението. Но е важно преди всичко рязко да се свие времето за екшъни - независимо дали са под формата на филми, на компютърни игри или на усилено интернет сърфиране. Освен това е необходимо да се вземат мерки за повишаване на масовата здравна култура по отношение на онези мероприятия, които доказано намаляват вредните последици.
от тук
Еarth turns to gold in the hands of the wise
- Rumi

_________________________________________
Истинската Алхимия

Offline LOVE & JOY

  • Модератор
  • Приор
  • *****
  • Posts: 554
  • ще наредя пасианса